čtvrtek 26. ledna 2017

První letošní audiokniha

Název: Zabij mě znovu
Originální název: Kill Me Again
Autor: Rachel Abbott
Překlad: Milan Lžička
Žánr: Detektivka
Rok vydání originálu: 2016
Formát: Audiokniha
Vydavatelství: Audiotéka, Mladá fronta
Délka: 11 hodin 50 minut
Čte: Simona Postlerová

Na podzim roku 2016 vydala Audiotéka ve spolupráci s Mladou frontou audioknižní podobu detektivky Zabij mě znovu od Rachel Abbottové. Ačkoliv to není první knížka, která se k nám od této autorky dostala, pro mě to bylo první setkání s jejím dílem. Takže jak to dopadlo?

Maggie Taylorová přijala nabídku na novou práci v Manchesteru a znamená to, že ji, manžela Duncana a dvě děti čeká stěhování. Rozhodnutí práci přijmout však nelituje a doufá, že Duncana jeho rozmrzelost brzy opustí. Vše vypadá dobře, dokud se však jednou večer nevrátí z práce domů a nezjistí, že Duncan nechal doma děti samotné a prostě zmizel... Co se to děje? Kam se Duncan tak beze slova poděl? Aby toho nebylo málo, dojde k brutální vraždě ženy, která se Maggii neuvěřitelně podobá. A to je teprve začátek... Před Maggie teď stojí důležitá otázka. Kde je Duncan a má s tím vším něco společného?

Hlavní postavou knihy je Maggie Taylorová, právnička, nikoliv policistka. Má novou práci, milujícího manžela a dvě děti, zkrátka žije v domnění, že má spokojený život. Jenže tohle domnění se po Duncanově zmizení rozplyne jak pára nad hrncem a Maggie je najednou donucena o všem začít pochybovat. Je to docela drsná zkouška jejích zásad a přesvědčení.
Aby policejní složky nepřišly v knize zkrátka, je tu Tom Douglas (a pár jeho policejních parťáků), který má na starosti vyšetřování případů vražd. Mimochodem je to detektiv, který spojuje autorčiny knihy. Je to sympaťák, ale moc prostoru v knize nedostal. Možná ho měl už v předchozích dílech. 

V knížce se nepravidelně střídají kapitoly vyprávěné z pohledu Maggie s kapitolami z pohledu jiných postav (Maggiiny kapitoly převažují) a všechny jsou psané er-formou. Taky se mezi kapitolami z přítomnosti čas od času objeví kapitoly z dvanáct let starého vyšetřování, což je ale jasně zmíněno, takže orientace v čase nedělá problém. Horší už je to ale s orientací ve faktech. Autorka nám každou chvílí předhazuje stále nové a nové skutečnosti a upřímně, dost dlouho jsem si nevěděla rady s tím, co je a co není podstatné. Vlastně mi přišlo, že tam toho bylo zbytečně moc. Další otázkou pak je, co je a co není pravda, protože velmi brzy zjišťujeme, že zdaleka ne všemu se dá věřit. A hlavní kámen úrazu je pro Maggii to, že zjišťuje, že svého manžela vlastně vůbec nezná a že neví nic z jeho minulosti, což je dost děsivá představa, když je s ním víc jak deset let a má s ním dvě děti. Ještě že já znám manžela od první třídy. 
Zkrátka a dobře musím uznat, že si s námi Rachel Abbottová hezky pohrála a nejednomu čtenáři určitě pořádně zamotala hlavu.

Role narátorky pro Zabij mě znovu se ujala herečka a dabérka Simona Postlerová, s jejímž vypravěčským talentem jsem se seznámila už u audioknihy Všude kolem černý les. Už tehdy jsem byla s její prací spokojena, ale tady byla ještě o chlup lepší. Svým hlasem dokázala bez problémů vykouzlit napětí i veškeré emoce, které Maggie v průběhu příběhu prožívala.
Musím ale přiznat, že zpočátku se mi kniha neposlouchala moc dobře. Děj mi přišel zamotaný a nemohla jsem se v něm nějakou dobu zorientovat. K tomu asi ani nepřispěly větší časové rozestupy, které jsem z počátku mezi poslechem jednotlivých kapitol měla. Vždycky to holt nejde poslechnout během pár dní. S přibývajícími minutami se mi ale poslouchalo stále líp a líp a musím uznat, že ke konci byly kapitoly tak hezky napínavě ukončené, že jsem měla chuť dávat si sirky mezi víčka, abych večer neusínala a stihla toho víc. Jediné, co mi to kazilo, bylo to, že jsem odhalila hlavního záporáka dřív, než ho odhalila sama autorka. I když nějaké to překvapení pro mě ještě na konci zbylo. Jako cena útěchy.
Podtrženo, sečteno, audioknize dávám tři a půl hvězdičky. Další autorčiny knížky už mám na chci-si-přečíst seznamu, takže kdyby vyšly jako audioknihy, podstatně by se zkrátila jejich čekací lhůta :)

Moc děkuji Audiotéce za poskytnutí recenzní kopie! :)

Žádné komentáře:

Okomentovat

Váš názor? Dotazy? Připomínky? :)