úterý 2. února 2016

Tak trochu šílená audiokniha


Název: Temní ilumináti 
Autor: Jan Pohunek 
Žánr: Sci-fi a fantasy
Rok vydání originálu: 2010
Formát: Audiokniha
Nakladatelství: Straky na vrbě
Délka: 6 hodin 47 minut
Čte: Jiří Pobuda

"Temní ilumináti - audiokniha obsahuje sci-fi říznutou magií, příběh z Prahy a okolí jejích lokálních mytologií; příběh z blízké budoucnosti!" No nenalákalo by vás to? Mě to teda rozhodně nalákalo, a tak jsem si pro další recenzi zvolila právě tuhle audioknížku... 


... a musím říct, že to teda byla jízda. Temné ilumináty jsem doposlouchala před pár dny, ale pořád ještě nevím, co si o nich mám myslet. Tak to vezmeme pěkně popořádku.

Postav bylo v knize poměrně dost, ale jejich popisu nebyl věnován žádný prostor, žádné složité charaktery tu nehledejte. Najdete tu ale kromě obyčejných smrtelníků také permony a jiné nadpřirozené bytosti. Mně se nejvíc líbila dvojice Franta a Honza Medvědovi, což byli tak trochu žoldáci a zároveň hudební revival bratří Nedvědů. A líbili se mi i přesto, že v jejich kapitolách byla největší koncentrace vulgarismů.
Časově se kniha odehrávala během pár dní. Jednotlivé kapitoly se dělily na několik podkapitol, které byly uvedeny datem, přesným časem a místem, kde se děj odehrává. A ta místa se dost střídala. U audioknihy jsem s tím měla maličko problém, protože jsem se chvílemi ztrácela v tom, kde zrovna jsem. U papírové knížky, kde člověk může snadno mrknout o pár řádků výš, by tenhle problém nebyl. U ní bych spíš měla ten problém, že bych ji po pár stránkách odložila a už se k ní nikdy nevrátila. Největším problémem byly pro mě ale "vědecké" popisy různých věcí. U nich jsem se nejednou přistihla, že jsem úplně přestala vnímat a myšlenky mi létaly všude možně. Ani opětovné puštění dané části se většinou nesetkalo s úspěchem. Zajímalo by mě, jestli to někomu dávalo smysl. Mně teda vůbec. 
V knížce byla spousta vtipných narážek na různé kulturní oblasti, kromě již zmíněných bratří Nedvědů to schytal třeba i Zdeněk Troška. Jsem si jistá, že mi těch narážek uniklo mnohem víc, než jsem jich zaregistrovala. Na konci ve vysvětlivkách mě celkem překvapilo, že některé postavy, o kterých byla v knize řeč, opravdu žily.

Temné ilumináty pro Straky na vrbě namluvil Jiří Pobuda a musím teda říct, že smekám. Díky jeho práci jsem vydržela u audioknihy až do konce. Každá postava v jeho podání promlouvala jiným tónem hlasu a stylem řeči, což oživilo celou knihu a i pro mě méně záživné pasáže byly hned o něco stravitelnější díky jeho protáhlým slabikám či s lehkostí proneseným vtípkům. Bohužel ani Pobudova dobře odvedená práce ze mě nevymámí o moc lepší hodnocení.

Zkrátka a dobře, Temní ilumináti byli pro mě hodně velkým krokem vedle. Nezbývá mi než souhlasit s autorem, který sám o knize tvrdí, že je šílená. Tenhle druh šílenství ale bohužel není pro mě, i když věřím, že si najde spoustu fanoušků. Pokud si myslíte, že byste mohli být jedním z nich, audioknížku sežene zde :)
Kdybych měla hodnotit knížku, dostala by ode mě dvě hvězdičky, na tři to fakt není, protože počet částí, u kterých jsem se bavila, byl několikrát nižší než počet těch, ve kterých jsem se ztrácela. Audio zpracování by si ale z mého pohledu zasloužilo minimálně čtyři hvězdičky, a to z toho důvodu, že mě tenhle literární počin "donutilo" doposlouchat. Takže ve výsledku dávám AUDIOKNIZE Temní ilumináti tři hvězdičky. A příště se budu držet radši detektivek.

Moc děkuji Audiotéce za poskytnutí recenzní kopie! :) 

Žádné komentáře:

Okomentovat

Váš názor? Dotazy? Připomínky? :)