neděle 25. října 2015

Paní Grimmová se představuje



Název: Paní Grimmová se představuje aneb Případ zapomenuté vraždy
Autor: Josef Bernard Prokop
Žánr: Detektivka
Rok vydání: 2015
Nakladatelství: Fortuna Libri
Formát: E-kniha
Počet stran: 208 

"Nová česká detektivní řada pro milovníky románů Agathy Christie." Hlásá anotace. No tak to je pro mě! Díky téhle spisovatelce jsem na gymplu propadla čtecí mánii a dodnes na ni nedám dopustit. Co by tedy mohlo být lepšího než nová série, ještě k tomu česká, odvolávající se na ni? Není pro knihu nic horšího než přehnaná očekávání.


Kornélie Grimmová je starší dáma vlastnící v Kostelci zámek, na kterém žije se svými přáteli. Během stavebních prací se najde v jednom sklepení mrtvola muže a vše nasvědčuje tomu, že byl zavražděn. Jelikož ale k úmrtí došlo před několika desítkami let, prohlásí policie případ za promlčený a nebude vraždu nijak vyšetřovat. To se ovšem Kornélii ani trochu nelíbí a rozhodne se, že pravdu o tom, kdo mrtvý muž je a co se mu stalo, vypátrá sama.

Podle anotace je právě baronka Kornélie tím důvodem, proč je knížka určena pro milovníky Agathy Christie. Zvědavá jako slečna Marplová a elegantní jako Hercule Poirot. Zvědavá je. Koneckonců je to ženská. Ale eleganci mi u ní navozoval jen titul "baronka". Tahle postava mi moc nesedla. Vlastně žádná postava mi nebyla vyloženě sympatická. Chyběl mi jejich popis, nějaký charakter, prostě ve mně vůbec nevzbuzovaly žádné emoce.

Ačkoliv se knížka četla lehce, styl psaní se mi moc nezamlouval. Divný, co? Obsahoval často nedokončené výpovědi, a to i v místech, kde náznak tajemna či zamlčení nějaké informace nehrozilo ani zdaleka. Autor má asi rád tečky... Celé vyprávění mi přišlo takové strohé, nikde žádné zbytečné rozepisování, sem tam pasáž, která mi přišla úplně zbytečná, místy bylo vyprávění zmatené. Celkově to na mě prostě nepůsobilo celistvě, ale spíš dost rozkouskovaně.
Negativně na mě působilo i to, že jsem hned v prvním odstavci první kapitoly našla chybu (chybějící čárku v souvětí). A bohužel to nebyla chyba jediné, v celé knize jich bylo víc. Když jsem se dočetla, že "pokukoval po zbraňi", celkem to se mnou otřáslo. To, že uvozovky žily svým vlastním životem, pravidla - nepravidla, mě už ke konci knihy nechávalo chladnou. Já vím, že opravovat knížku není žádná sranda, nikdo není dokonalý a každý děla chyby, ale prostě.. Co je moc, to je moc.

Taaaakže, suma sumárum, jelikož jsem se těšila na knížku v duchu díla Agathy Christie, byla jsem dost zklamaná. Autor se sice snažil, to jo, ale podle mě se mu to moc nepovedlo. Nějaké okamžiky mi spíš připadaly jako parodie, když jsem si u čtení představovala Hercula Poirota. Podle mě nebylo moc dobré použít v anotaci jméno královny detektivek, protože to už samo o sobě vybízí ke srovnávání. Nicméně knížku jsem dočetla, takže zase tak špatné to taky nebylo. Přijde mi ale, že se z toho dalo vyždímat trochu víc.
Zkrátka, jestli hledáte něco ve stylu Agathy Christie, tohle to není. Pokud její knížky neznáte, mohlo by pro vás být takové oddychové počteníčko. Pan Prokop mi snad promine, ale já knížce dávám jen dvě hvězdičky. A jelikož jsem člověk zvídavý, zajímá mě, jak bude tahle detektivní série pokračovat. A jestli v ní bude míň chyb.

Moc děkuji obchodu Palmknihy za poskytnutí recenzní kopie! :)

Žádné komentáře:

Okomentovat

Váš názor? Dotazy? Připomínky? :)