úterý 8. září 2015

Skála

Název: Skála
Originální název: The Blackhouse
Série: Ostrov Lewis #1
Autor: Peter May
Překlad: Linda Kaprová
Žánr: Detektivka
Rok vydání originálu: 2011
Formát: Audiokniha
Vydavatelství: OneHotBook
Délka: 13 hodin 41 minut
Čte: Jiří Dvořák


Mám za sebou další audioknihu, tentokrát moje volba padla na Skálu od Petera Maye. Už jsem ji měla půjčenou z knihovny, ale ne a ne se do ní začíst, takže jsem ji musela vrátit rozečtenou. Touha vědět, co udělalo z téhle knížky bestseller, ve mně ale zůstala, takže jsem zvolila jinou možnost - audioknihu z Audiotéky.
Na ostrově Lewis došlo k vraždě, která se velmi podobá jiné, co se stala v Edinburghu. Proto je na místo činu povolán policista Fin Macleod, který edinburskou vraždu vyšetřuje a z ostrova pochází. Finův návrat na ostrov, ze kterého před mnoha lety odešel a už se nevrátil, vyvolá ve spoustě lidí nejen dobré, ale i špatné vzpomínky, které měly být zapomenuty. Souvisí snad dávná tajemství s vraždou, která se na ostrově stala?

Finu Macleodovi zemřel před několika týdny syn, což má za následek i pomalý rozpad jeho manželství, takže se s ním seznamujeme v nelehké životní situaci. K tomu se ještě vrací na ostrov Lewis, což nikdy neměl v plánu.  Postava Fina je velmi dobře vykreslená, May nezapomíná na líčení emocí, a to nejen u této postavy, ale i u ostatních. Psychologie postav je v příběhu důležitá, jejich charaktery postupně poznáváme díky Finovým vzpomínkám. Fin pro mě sice nebyl tím největším sympaťákem pod sluncem, ale líbilo se mi, jak při vzpomínání dokázal sebekriticky hodnotit své chování. Žádná postava ve mně nevyvolávala vyloženě kladné pocity, působily na mě stejně chladně a ponuře jako atmosféra celého ostrova.

Knížka má dvě hlavní vyprávěcí linie, střídají se v ní kapitoly z minulosti a současnosti. Kapitoly ze současnosti jsou psány er-formu a sledují Fina. Kapitoly z minulosti pak ich-formou vypráví sám Fin, který v nich vzpomíná na své dětství a dospívání na ostrově. Ke vzpomínkám ho dovede vždy nějaké setkání či rozhovor v současnosti, kapitoly z minulosti na sebe proto časově nenavazují, ale na přeskáčku popisují různé příhody Finova života. S trochou pozornosti ale není těžké si události správně poskládat, jak se odehrávaly za sebou.
Skála rozhodně není detektivka, na které jsou dnešní čtenáři zvyklí. Ano, příběh začíná tím, že se stane vražda a Fin ji má vyšetřit. Rozhodně ale knížka není především o popisu vyšetřování, výsleších svědků a sbírání stop. Ba naopak bych řekla, že je spíš vyšetřování vraždy jen příběhem odehrávajícím se někde v pozadí. V popředí je vylíčení složitých vztahů lidí žijích na ostrově, minulost, popisy zvyků obyvatel ostrova a v neposlední řadě taky krajina. Myslím, že má tedy spíš blíže k psychologickému románu než k detektivce.

Namluvení audioknihy se ujal Jiří Dvořák, který svým hlasem skvěle oživil ponurou atmosféru ostrova. Jeho přednes byl plynulý, živý, žádné nudné monotónní předčítání. Kdybych měla knihu číst, nejsem si jistá, že bych se vůbec někdy dostala ke konci. U detektivek upřednostňuju hlavně akci, vyprávění založené hodně na dialozích, méně popisných pasáží. Skála taková není, právě proto jsem se do ní kdysi nedokázala začíst. V podání Jiřího Dvořáka pro mě ale kniha získala úplně jiný rozměr, cítila jsem kolem sebe ponurou atmosféru ostrova a díky tomu jsem byla "nucena" si ji poslechnout celou. A rozhodně toho nelituju, protože je to skvělý příběh. Audioknize dávám čtyři hvězdičky a už teď se těším na další setkání s Jiřím Dvořákem a trilogií Ostrov Lewis. Pokud byste atmosféru ostrova chtěli zažít na vlastní kůži i vy, audioknihu Skála si můžete koupit zde :)

Děkuji Audiotéce za poskytnutí recenzní kopie! :)

3 komentáře:

  1. Tak pokud se to blíží spíš psychologickému románu, tak do ní půjdu. Asi trpím předsudky, koukala jsem na ni několikrát, ale něco mě od ní odrazovalo.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Možná je to trochu troufalé označení, ale "normální" detektivka to není ani náhodou. A pokud tě od knihy něco odrazovalo, tak by pro tebe audioverze mohla být spávná volba, stejně jako byla pro mě :)

      Vymazat
    2. Tak tohle doporučení určitě beru na vědomí! :)

      Vymazat

Váš názor? Dotazy? Připomínky? :)