úterý 25. srpna 2015

Sběratel kostí



Název: Sběratel kostí
Originální název: The Bone Collector
Série: Lincoln Rhyme #1
Autor: Jeffery Deaver
Překlad: Jiří Kobělka
Žánr: Thriller
Rok vydání originálu: 1997
Formát: Audiokniha
Vydavatelství: OneHotBook
Délka: 12 hodin a 12 minut
Čte: Jan Vondráček




Jefferyho Deavera asi netřeba představovat, i nečtenáři detektivek a thrillerů tohle jméno určitě někdy někde zaslechli u příležitosti vychvalování jeho knih. Já osobně jsem měla Sběratele kostí na chci-si-přečíst seznamu snad od té doby, co jsem viděla film, ale ne a ne se k němu dokopat. A pak mě napadla spásná myšlenka. Co takhle audiokniha?

Lincoln Rhyme je geniální bývalý kriminalista, který je od vyšetřování svého posledního případu ochrnutý do té míry, že může hýbat jen hlavou a prsteníčkem na levé ruce. Po dlouhém přemlouvání se rozhodne pomoci policii při pátrání po šíleném vrahovi, který v rychlém sledu zabíjí a na místě činu nechává vždy vodítka k další oběti. Bude Lincoln policii nápomocný a podaří se jim dopadnout vraha?

Lincoln je jednoznačně geniální. Jeho IQ se snad ani nemůže vejít do tabulek. Od osudného úrazu je však dost na dně, čemuž se snad ani nejde divit. Touha zemřít se hodně projevuje na jeho chování, je protivný, nesnesitelný, o nic nejeví zájem. Ze začátku mi vůbec nebyl sympatický, ale stejně jsem si ho nakonec, nakonec = asi po třech hodinách poslechu, oblíbila.
Amélie Sachsová je mladá policistka s postavou a tváří modelky. Jako pochůzkářka byla první na místě činu a kvůli tomu už u případu zůstala, takže se k vyšetřování dostala vlastně jako slepý k houslím. Nenechala se ale zastrašit vyššími šaržemi a nebála se dát najevo, co si myslí, čímž mi byla dost sympatická.
Postavy nebyly ploché a nedělily se na černé a bílé, všichni klaďasové měli své mínusy, díky tomu působyly postavy opravdově a uvěřitelně. Jen zrovna nevím, jaký klad měl hlavní záporák vrah.
Vyprávění bylo v er-formě z několika úhlů pohledu, převážně z Lincolnova a Ameliina, místy z pohledu Pachatele 823, jak ho nazvali policisté, i obětí. Díky dobře napsaným postavám působilo a dobře promyšlené zápletce působí celý příběh opravdově, občas jsem měla pocit, že jsem součástí týmu.

Vydavatelství OneHotBook si jako vypravěče pro Sběratele kostí vybralo Jana Vondráčka a rozhodně neudělalo chybu. Už od prvních minut jsem byla jeho čtením nadšená a tajil se mi dech u napínavých pasáží, které tempem čtení dokázal udělat snad ještě napínavějšími, než byly - věděl přesně, kdy zpomalit a kdy naopak zrychlit čtení, aby v posluchači vyvolal patřičné emoce. Venku bylo vedro, doma bylo vedro, ale já jsem se stejně musela večer přikrýt, protože jsem měla při poslechu husí kůži. Vyprávění nebylo rušeno žádnými zvuky na pozadí. Naštěstí, protože kdyby se totiž měl ozvat v pozadí nějaký výkřik, dost možná by mě kleplo. Za mé počáteční nesympatie k Lincolnovi taky určitě může Jan Vondráček - do jeho slov dokázal vložit tolik znechucení, opovržení a ironie, když to bylo třeba, až jsem ho fakt neměla ráda. Hudební pauzy byly zvoleny s rozumem a odrážel se v nich děj - ponurá skladba značící beznaděj a dynamická vyjadřující rychlé tempo, posun ve vyšetřování, naději. Všechno dohromady tak vytvořilo skvělou dvanáctihodinovou audioknihu, kterou  bych byla schopná poslouchat bez přerušení, jen kdyby to okolnosti dovolily. Nikoho tedy asi nepřekvapí, že dám Sběrateli kostí pět hvězdiček. Prostě to nejde jinak, sami se o tom můžete přesvědčit zde :)

Děkuji Audiotéce za poskytnutí recenzní kopie! :)

2 komentáře:

  1. Naprosto se vším souhlasím. :) Vondráček je podle mě TOP výběr pro tohle audio :). A recenze je fakt kvalitně napsaná, shrnula jsi tam všechno naprosto perfektně, a přitom neřekla nic, jen abys čtenáře/posluchače navnadila, perfektní! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jeee, moc děkuju!! :) Jinak jsi měla pravdu, audiokniha je to fakt skvělá. Pouštěla jsem si ji k práci a nejednou jsem se přistihla, že poslouchám a ruce stojí, Vondráček mě fakt dostal :)

      Vymazat

Váš názor? Dotazy? Připomínky? :)